Gemeenten hebben als eigenaar en beheerder van de openbare buitenruimte ook gelegenheid om de exploitatie van reclame-uitingen in de openbare ruimte mogelijk te maken. Hiervoor sluiten gemeenten overeenkomsten af met één of meerdere exploitanten. Deze exploitanten krijgen tegen betaling van een vergoeding het recht om reclames te plaatsen in de openbare ruimte.
Als de gemeenten afspraken wil maken over welke reclames wel en niet zijn toegestaan, dan kan dat op verschillende manieren. Het is daarbij raadzaam om reclamebeleid te ontwikkelen:
- Binnen de huidige overeenkomst:
Het kan zijn dat in de huidige overeenkomst afspraken staan op basis waarvan de gemeente de mogelijkheid heeft om bepaalde reclame-uitingen te weren, bijvoorbeeld via (wijzigingen in) het lokale reclamebeleid, of dat op basis van wederzijdse instemming bepaalde reclame-uitingen kunnen worden geweerd - Bij verlenging van de huidige exploitatieovereenkomst-
Als de huidige exploitatieovereenkomst kan worden verlengd, kan er mogelijke ruimte zijn voor nadere afspraken over te weren reclame-uitingen)
- Aanbesteding nieuwe exploitatieovereenkomst
Bij een aanbesteding van een nieuwe exploitatieovereenkomst kan de gemeente vereisten opnemen, zoals dat bepaalde reclame-uitingen moeten worden geweerd.