Reclamewering is het verbieden van bepaalde reclames. Een belangrijke reden om reclame te verbieden is dat reclame aanzet tot extra consumptie, terwijl overconsumptie van bepaalde producten en diensten juist op gespannen voet staat met beleidsdoelstellingen. Voor overheden kan reclamewering een middel zijn om te vermijden dat extra aanmoediging plaatsvindt van ongewenst gedrag.
Een bekend voorbeeld hiervan is de aanpak van de overheid voor een rookvrije generatie, waarbij diverse maatregelen worden ingezet om mensen te ontmoedigen om te roken. Een van de maatregelen is het verbod op reclames voor tabak.
Hetzelfde geldt voor online gokken. Om het aantal gokverslaafden te verminderen is er sinds 1 juli 2023 een verbod op reclames van aanbieders van online kansspelen op televisie, radio, in print en op billboards op straat. Vanaf 2025 is ook sponsoring van TV-programma’s, evenementen en shirtreclame in Nederland verboden.
Ook op lokaal niveau kan het weren van reclame worden ingezet. Zo kunnen gemeenten ervoor kiezen om ongewenste reclames te verbieden in de openbare ruimte, bijvoorbeeld op bushokjes, metro’s, trams of lichtmasten.