Steeds meer gemeenten willen een verbod instellen op reclame voor ongezonde producten in de openbare ruimte. Denk aan reclame voor ongezond voedsel of vlees, of reclame die zich richt op kinderen. Deze reclames staan nu nog op bussen en trams, of op de bushokjes die de gemeente beheert. Het aanpassen van gemeentelijk reclamebeleid kan tijdrovend en ingewikkeld zijn. Deze Kenniskaart kan gemeenten hierbij helpen, door de juridische onderbouwing voor een verbod op ongewenste reclame beschikbaar te maken.
Deze kenniskaart is een initiatief van de City Deal Gezonde en duurzame voedselomgeving.
De ambitie van deze City Deal is om de stad in 2030 overwegend gezond en duurzaam te maken. Vooral rond scholen, in openbare gebouwen, in supermarkten, catering en horeca. Hiermee dragen we bij aan fitheid, vitaliteit, preventie van ziekten en op een natuur, milieu en klimaatsysteem in balans. Een reclamebeleid dat aansluit bij deze doelen is een logische stap.
