Engels
Wat is ongewenste reclame?
1
 
Wat is reclamewering?
2
 
Welke reclame kunnen gemeenten weren?
3
 
Voorbeelden uit de praktijk
5
 

Ongewenste Reclame Weren

Voor ongezonde voeding

Veel gemeenten hebben gezonde ambities. Ze werken aan een gezond aanbod in de stad, bieden gezonde schoollunches en stimuleren een gezonde levensstijl. Het weren van reclames die ongezond gedrag uitlokken is dan logisch beleid.

Gemeenten hebben de juridische mogelijkheden om reclames van ongezond eten te weren in de openbare ruimte. Dat kan bijv. via de overeenkomsten die gemeenten afsluiten met reclame-exploitanten, maar ook via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Voor beiden geldt dat er een zorgvuldige motivering en een heldere definitie nodig is. Daar kan deze kenniskaart je bij helpen.

In dit document vind je bouwstenen voor de motivering die een gemeente kan gebruiken om ongezonde reclame te weren. Dit document is in opdracht van de City Deal Gezonde en duurzame voedselomgeving opgesteld door Ecolytico en kan door iedere gemeente worden gebruikt en waar nodig aangepast aan de eigen lokale wensen.

In dit document gebruiken we de term ‘ongezonde voeding’ voor voedingsmiddelen die niet binnen een gezond voedingspatroon passen. Voor de definitie hiervan volgen we de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Op basis van deze richtlijnen heeft het Voedingscentrum de Richtlijnen Schijf van Vijf opgesteld.

Lees ook het Memorandum Motivering ongezonde voeding.